8 – Thema: de klant

Hoe moet je eigenlijk luisteren?

Luister eens naar de ABC-methode. De ABC staat voor Aandacht, Begrip en Complimenten. Met deze methode maak je jezelf geliefd bij klanten/collega’s en maak je ontevreden klanten weer tevreden. Ga maar vast op het puntje van je stoel zitten, want hier komt de uitleg van de ABC-methode.

We beginnen met aandacht, dit betekent dat je oprecht belangstelling hebt voor de klant. Zeg geen uit het hoofd geleerde zinnen, maar laat de klant zelf vertellen over dingen die hij leuk vindt. Je kan de klant laten praten door in plaats van ‘Heeft het u gesmaakt?’ te vragen ‘Wat vond u ervan?’.

Naast het geven van aandacht is het belangrijk om begrip te hebben en tonen voor de klant. De meeste ontevreden klanten klagen namelijk niet, maar blijven de volgende keer gewoon weg. Slechts een kleine groep klanten durft wel te klagen. Op deze klanten moet je zuinig zijn, want hierdoor kan je je klantbeleving verbeteren. Je kunt ook proberen om begrip te hebben zonder dat je het eens bent.

Probeer daarnaast op een gepast moment een compliment te geven. Want, wie houdt er nou niet van een compliment? Begin bijvoorbeeld met een compliment als een klant klaagt: ‘’Fijn dat u het ons verteld, want op deze manier kunnen we er iets aan doen’’. Voeg hier vervolgens een beetje begrip en aandacht bij en de klant ziet zijn klacht ineens als een bijzaak.

Kan je behoefte hebben aan een auto als deze nog niet bestaat..? Nee dus, en zo dacht Henry Ford, uitvinder van de lopende band en eigenaar van de Ford Motor Company,  er ook over. Klanten baseren hun wensen en behoefte op de kennis en ervaring die zij vandaag hebben. Toen Henry Ford aan mensen vroeg wat hun behoefte was, zeiden ze: ‘’we willen snellere paarden’’. Als Henry Ford letterlijk had geluisterd naar de behoefte van de klant, dan had hij waarschijnlijk een paardenras gefokt die sneller liep. Maar dat deed hij niet. Henry Ford produceerde in 1896 zijn eerste auto.

Bekijk deze video

Luisteren en begrijpen zijn twee heel verschillende begrippen. De onderstaande video laat zien dat de vrouw geluisterd heeft, maar niet goed begrepen.

Aan de slag!