6 – Thema: de klant
Leer je klant of collega beter kennen
Hi!
We zijn vandaag al op de helft van deze VIBE training! Deze ronde gaan we onze kennis verbreden over de klant of je collega. Kennis over de klant of je collega is namelijk van groot belang om hem zo goed mogelijk te bedienen.
Ontmoet Maikel
We nemen even het voorbeeld van een klant. Om een klant te laten leven binnen de organisatie worden er steeds vaker persona’s gemaakt. Een persona is een samenvatting van kenmerken van een klant. Snap je? Soms lijken klanten wel op elkaar en hebben ze dezelfde kenmerken, zoals opleiding, achtergrond en houden van dezelfde dingen. Als je dan die groep klanten bij elkaar neemt en je maakt er één persoon van. Eén persona is dus representatief voor de hele bijbehorende doelgroep.
lees meer
Een persona kan de volgende onderdelen bevatten:
- Naam. Geef een persona een naam, bijvoorbeeld Maikel. Zo weet iedereen in jullie bedrijf over welke doelgroep je het hebt bij het noemen van Maikel.
- Foto. Voeg een foto toe zodat jullie persona meer leven binnen het bedrijf.
- Achtergrond. Omschrijf zowel de professionele als persoonlijke achtergrond. Noteer dus niet alleen wat het beroep van Maikel is, maar ook wat z’n hobby’s zijn, welke merken hij leuk vindt en waar hij een hekel aan heeft.
- Demografie. Benoem hier onder andere de woonplaats van de persona, leeftijd, geslacht en burgerlijke staat.
- Doelen. Omschrijf welke doelen de persona heeft en wat hij nodig heeft om deze doelen te bereiken. Het doel van Maikel is bijvoorbeeld dat hij fitter wil worden. De dingen die hij nodig zal hebben om zijn doel te bereiken zijn bijvoorbeeld: een sportabonnement, nieuwe sportkleding en een kookboek voor gezond eten.
- Quote. Een quote dient als samenvatting van de persona en geeft snel inzicht in wat belangrijk is voor deze doelgroep. Bijvoorbeeld: “Ik wil een oplossing waarmee ik mijn administratie goedkoop en simpel kan uitbesteden zodat ik meer tijd heb om mijn bedrijf te laten groeien.”
En voila, zo komt een persona er dan uit te zien: