2 – Thema: de organisatie
Doe eens even anders!

Hi!
Hoe kun je onderscheidend zijn?
Eerst moeten we natuurlijk weten wat jullie organisatie onderscheidend maakt. Hoe je dat doet? Simpel, kijk naar wat concurrenten doen. Als iedereen in een grijs pak loopt is het makkelijk jezelf te onderscheiden met een leuk kleurtje. Als iedereen hetzelfde doet, levert dit een kans om de dingen op een unieke manier anders te doen, maar wel op een manier die bij de organisatie past.
Dat onderscheidende noemen we ook wel een unique selling point (USP). Dit beschrijft de unieke eigenschappen van een product, dienst of organisatie.
Om dit goed te begrijpen willen we hier twee voorbeelden van bedrijven laten zien die door hun USP’s een groot succes zijn geworden.
lees meer
Picnic
Picnic is een online supermarket die drie USP’s heeft: (1) Gratis thuisbezorgd, (2) laagste prijs en (3) nooit wachten op je boodschappen.
Op zichzelf zijn deze kenmerken niet heel onderscheidend, maar de combinatie ervan is dat zeker wel. Door het inzetten van kleine elektrische wagentjes die op het fietspad mogen rijden om de bestelling te leveren zorgt Picnic ervoor dat elke bestelling op tijd geleverd wordt.
Selfieccino
Je eigen hoofd opdrinken? Een horecazaak in Londen was de eerste zaak in Europa waar dit mogelijk was. Voor ongeveer 5 euro kan je een selfieccino bestellen: een selfie die geprint is in de melkschuim van de cappuccino. Een erg leuke USP, waardoor ze zich onderscheiden van concurrenten.