10 – Thema: jij!

Beleven is meer dan alleen horen

Wat je zegt tegen de klant is heel belangrijk, maar hoe je dit zegt is vaak nog belangrijker. Dit heet ook wel ‘non-verbale’ communicatie. Non-verbale communicatie is alle communicatie ‘zonder woorden’. Jouw belangrijkste non-verbale communicatie-instrumenten zijn jouw ogen, handen, lichaamshouding, benen en voeten. Hoe verder een lichaamsdeel van je hersenen verwijderd is, hoe minder bewust je bent van wat je ermee doet.

Gebarende mensen worden over het algemeen eerder als betrouwbaar gezien. Ontvangers begrijpen en onthouden een bepaalde boodschap beter als daar ondersteunende gebaren bij worden gebruikt. Zo raken ze sneller overtuigd van iemands argumenten. Dit is best handige kennis om zo nu en dan in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je een presentatie moet geven op het werk, een gesprek hebt met de klant, of nog belangrijker: wanneer je je partner wil overtuigen dat het toch écht zijn/haar beurt is om de vaatwasser in te ruimen. Op het internet staan verschillende boeken, waarmee je snel kunt leren andere non-verbale acties kunt begrijpen. Het boek van Peter Collet, genaamd “de verborgen boodschap”  is daar een mooi voorbeeld van.

Bekijk deze video

Verkoopgesprek – klanten onthalen

Een voorbeeld van non-verbale communicatie is spiegelen. Spiegelen is het overnemen van verbale en non-verbale communicatie van een persoon is spiegelen. Deze techniek wordt veel toegepast in vanwege het effect dat dit veel vertrouwen, empathie en opwekt. Des te beter jij spiegelt, des te meer overeenkomsten de andere persoon gaat terugzien. Belangrijk is hierbij om het spiegelen onbewuste laten verlopen voor de persoon, niemand vindt het leuk om bewust beïnvloedt te worden.

“Mensen vinden mensen leuk op wie ze lijken”

In veel gevallen merk je dat je tijdens gesprekken onbewust aan het spiegelen bent of gespiegeld wordt. Het is dan ook een natuurlijke reactie van ons als mens. Echter is de bewustwording van je spiegelgedrag de sleutel om tot een betere connectie met je prospect of klant te komen.

Zo heeft een onderzoek eens aangetoond dat een serveerster, die letterlijk de order van de gast herhaalt, twee keer meer fooi krijgt. Dit omdat ze leuker overkomt dan een serveerster die dit niet doet. Zo zie je maar wat de kracht van herhaling al wel niet betekent voor vertrouwen.

De vraag is dan natuurlijk; Hoe en wat kan je allemaal spiegelen!?

Wat kan je allemaal spiegelen?

Verbaal en non-verbale communicatie. Denk hierbij aan woorden, intonatie en lichaamstaal. Een aantal voorbeelden hierin:

  1. Accent
  2. Stopwoord
  3. Spreektempo
  4. Gebaren
  5. Gezichtsuitdrukking
  6. Houding
Aan de slag!